کسب
و کار الکترونیک بهعنوان یکی از زیرمجموعههای فناوری اطلاعات و ارتباطات
در دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. بهطوریکه رویکرد سیاست اکثر
مؤسسات تجاری در پذیرش و بهکارگیری کسب و کار الکترونیک در جهت ورود به
بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید مؤثر و کارا در این راستاست؛ اما
بهکارگیری کسب و کار الکترونیک در فعالیتهای تجاری نیازمند توجه به یک
سری عوامل درونزا و برونزای تأثیرگذار بر آن است. بهطوریکه توجه
بنگاههای تجاری به این عوامل و برنامهریزی در جهت استفاده مطلوب از
فناوری کسب و کار الکترونیک ضمن آنکه موفقیت بهرهبرداری از آن را تضمین
خواهد کرد، زمینه رشد بنگاههای استفادهکننده را نیز فراهم میکند.
بنابراین، در این مقاله ابتدا تعاریف، انواع، شیوهها، مزایا و معایب
استفاده از کسب و کار الکترونیک بیان میشود. در قسمت دوم چارچوب تحلیلی که
در آن استفاده از کسب و کار الکترونیک منتهی به افزایش انگیزه صادراتی
میشود، تشــریح میگردد. در قسمت سوم به مطالعه موردی تجربه هند در این
زمینه اشارهشده و درنهایت پیشنهادهایی در این راستا ارائه میشود.
کسب و کار الکترونیک
کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
کسب
و کار الکترونیک وسیلهای که مسیر رسیدن بنگاهها به بازار را هموار
میسازد. مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات میکنند؛
کسب و کار الکترونیک وسیلهای است که به استفادهکنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان مؤثر و کارآمد را فراهم میسازد؛
کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکههای الکترونیک نظیر اینترنت و شبکه جهانی است.