تحقیق پاورپوینت مقاله

دانلود تحقیق ، پاورپوینت ،مقاله، کارآموزی، پروژه، کتاب ، نمونه سوالات دانشگاه و دبیرستان

تحقیق پاورپوینت مقاله

دانلود تحقیق ، پاورپوینت ،مقاله، کارآموزی، پروژه، کتاب ، نمونه سوالات دانشگاه و دبیرستان

تولید و عوامل تولید


تولید و عوامل تولید


تولید: تولید یعنی پدید آوردن چیزی از چیزهای دیگر. ویا عملیه  بوجود آوردن و افزایش مقدار اموال و خدمات غرض ارضاء خواهشات و رفع نیازمندی های انسان ها را تولید مینامند.


عوامل تولید: به عواملی که انسان به کمک آنها میتواند کالا و خدمات را تولید نمائید عوامل تولید گفته میشود. عوامل تولید را میتوان بصورت عموم به چهار عامل ذیل مرتبط دانست:


۱ – منابع طبیعی (زمین): تمام منابعی را که طبیعت به اختیار انسانها گذاشته و کار انسان ها بالای آن صورت میگیرد، مانند: زمین، آب، موادخام،باد و … منابع طبیعی یاد میشود.


۲ – کار (نیروی انسانی): کار عبارت از فعالیت فزیکی و دماغی انسان ها است که هدف آن تولید اشیاء و خدمات ضروری زندگی بشر میباشد. ویا به عبارت دیگر کار عبارت از پروسه فعالیت هدفمند انسان ها است که بوسیله آن انسان شکل طبیعت را تغییر داده و جهت رفع احتیاجات خویش آنرا مساعد میسازد.


۳ – سرمایه: کلیه وسایل و تجهیزات که توسط انسان ساخته میشوند و منظور از ساختن آنها استفاده از خود آنها نیست، بلکه برای تولید کالاهای دیگر بکار گرفته میشوند سرمایه نام دارند. مانند ماشین و آلات، ابزار و آلات، دانش فنی و غیره .


۴– مدیریت: عبارت از تمام استعداد های انسانی است که جهت تنظیم  پروسه تولید  بکار میرود. مانند توانائی اتخاذ تصامیم، توانائی تعیین هداف، توانائی انتخاب، کاربرد و ترکیب سایر عوامل تولید.

تولید و عوامل تولید
تولید و عوامل تولید


اقسام تولید:

تولید به سبب تنوع و گسترگی موضوع آن به صورت های مختلف تقسیم بندی شده است که عناوین مختلفی از قبیل تولیدات صنعتی، کشاورزی ، نفتی، غذائی، پلاستیکی، فلزی، دستی، وغیره از جمله آنهاست. مهمترین اقسام تولیدات: تولیدات طبیعی، خدماتی و صنعتی است که قرار شرح ذیل بیان میگردند:


تولیدات طبیعی: آب ، هوا ، گاز ، جنلها ، معادن ، باد ، دریا و بطور کلی منابع طبیعی تولیداتی دارند که در طبیعت به وجود میایند و انسان با بهره برداری مستقیم و غیرمستقیم از آنان استفاده میکنند. این مجموعه تولیدات در طبقه بندی اقسام تولید بصورت تولیدات کشاورزی و معدنی تقسیم بندی شده اند.


تولیدات خدماتی: انسان به سبب برخورداری از نیروی کار، در تولید کالا نقش مؤثر دارد که از آن تحت عنوان خدمات نام برده میشود. فعالیت های آموزشی، مشاوره ای، بانکی، مخابراتی، اطلاعاتی، بیمه، حمل و نقل، و … که حاصل تلاش های کار انسان بصورت اکتسابی ویا فطری، جسمانی ویا روحی  وی  است  موجب تولید خدمات میگردد.


تولیدات صنعتی: صنعت عبارت از کل فعالیت های همگون جهت تغییرشکل و تبدیل مواد خام به کالاهای کارتمام به منظور رفع نیازمندی. بنابر این تعریف صنعت عبارت از : تولید و تغیرشکل مواد ویا اتصال قطعات تغییرشکل یافته به یکدیگر به منظور تولید یک قطعه مشخص . از صنایع گوناگون مانند صنایع فلزی، پوشاک، غذا، نساجی، چرم، چوب، پلاستیک و … میتوان نام برد.

تولید یا فرآوری از اصطلاحات علم اقتصاد است و به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود می باشد. فعالیّت تولیدی سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز صورت می‌گیرد.
تولید یا ساخت نام صنعت بسیار مهمی است که از ماقبل تاریخ ایجاد شد. شاید بتوان تولید را اولین صنعت بشر دانست. نیاز به تولید، منجر به پیشرفت تمام رشته‌های مهندسی شد.

از نظر اقتصاد تولید به مفهوم ساخت کالا یا ارائه خدمات می‌باشد. خدماتی مانند خدمات ارائه شده بوسیله پزشکان، معلمان، تعمیر کاران و … نیز از نظر اقتصادی کالا به حساب می‌آیند زیرا همه افراد فوق نیز هدفشان از ارائه خدمت ارضای نیازهای دیگ افراد مردم است. از این گذشته، آنان که در شبکه توزیع به کار اشتغال دارند مانند عمده فروشان و خرده فرو شان و کارکنان در واحدهایی که به حمل و نقل کالا یا مسافر مشغولند نیز بخشی از شبکه تولید به حساب می‌آیند زیرا تولید کالا تا زمانی که کالاها به دست مصرف کننده نرسد کامل نمی‌گردد.


توزیع: یکی از اجزای آمیخته بازاریابی است که در ساده‌ترین حالت آن وظیفه انتقال محصول از محل تولید به محل خرید مشتری را بعهده دارد. بعبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد